Internat


Zapewniamy stałą opiekę i realizacje procesów wychowawczych, warunki do wszechstronnego rozwoju: nauki, zabawy, wypoczynku i rekreacji. Dbamy o bezpieczeństwo wychowanków poprzez między innymi system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego. Oferujemy dostęp do Internetu, funkcjonalne 2 i 3 osobowe pokoje wyposażone w nowe meble, przestrzenne nowoczesne łazienki.
Zapewniamy wychowankom całodzienne domowe wyżywienie, zgodne z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia, przygotowywane i wydawane w nowocześnie wyposażonej kuchni.
W czasie przeznaczonym na relaks i rozrywkę udostępnione są świetlice z telewizorem, video, bilardem, stołem do tenisa, grami planszowymi, kącikiem czytelniczym, biblioteczką.
Wspólnie z grupą można uczestniczyć w zorganizowanych formach spędzania czasu wolnego prowadzonych przez wykwalifikowanych wychowawców, takich jak: konkursy tematyczne, quizy, warsztaty: orgiami, bukieciarstwa, pirografii, dobre rady, prowadzimy zajęcia z profilaktyki, radzenia sobie ze stresem, z własnymi emocjami, jak szybko i efektywnie uczyć się, jak rozwiązywać swoje problemy. Do dyspozycji mieszkańców internatu są również wielofunkcyjne boiska sportowe.
Zaletą internatu jest jego położenie w obrębie Zespołu Szkół i bliskość do linii kolejowej, PKS i komunikacji miejskie.

Florystyka ślubna

     W internacie odbyły się zajęcia z dziedziny florystyki.
Kwiaty towarzyszą nam we wszystkich ważnych momentach życia, tworzą atmosferę spokoju, harmonii, poczucia piękna i szczęścia. Florystyka to dziedzina twórcza, która obejmuje sztukę układania bukietów, kompozycji kwiatowych, aranżacji wnętrz mieszkalnych, sakralnych i użyteczności publicznej.
Podczas spotkania, wychowankowie internatu zdobyli wiedzę z zakresu florystyki ślubnej. Mieli okazję zapoznać się z różnymi stylami bukietów ślubnych oraz dowiedzieli się, jak samodzielnie wykonać dekoracje dla pary młodej, samochodu ślubnego, kościoła i sali weselnej. Uczestnicy spotkania poznali różne materiały techniczne i dekoracyjne dostępne na rynku florystycznym, a także ciekawe techniki pomocnicze stosowane w dekoracjach ślubnych. Zrozumieli, że w tworzeniu pięknych i efektownych dekoracji kwiatowych kluczowa jest harmonia barw, odpowiednio dobrane gatunki i kolory kwiatów, a także respektowanie gustu i stylu uroczystości ślubnej.
Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem , pozwoliły poszerzyć wiedzę i były inspiracją do znalezienia własnego hobby oraz sposobu na relaks. Uczestnicy zdobyli również wiedzę na temat możliwości zdobycia kwalifikacji w zawodzie florysta.

florystyka florystyka florystyka florystyka florystyka florystyka florystyka florystyka florystyka florystyka

Wpatrując się w smartfon

     Do niedawna stwierdzenie, iż niebieskie światło, które emitują ekrany urządzeń elektronicznych, takich jak smartfony, tablety, laptopy czy telewizory, wpływa negatywnie na nasze zdrowie, był wydawało się, nie do podważenia. Najnowsze badania pokazują jednak, że wpływ ten jest jednak bardziej złożony niż sądzono do tej pory.
Owszem, sztuczne światło w kolorze błękitnym może wpłynąć na jakość snu, powodując min. zaburzenia rytmu okołodobowego i przyczyniając się do problemów ze snem . Jak wykazano, powoduje liczne problemy ze wzrokiem, w tym zwyrodnienie plamki żółtej oraz siatkówki, co może doprowadzić do ślepoty. Potrafi także wpłynąć na, zdawałoby się, tak mało powiązane z nim problemy somatyczne jak powstawanie nowotworów oraz psychiczne jak depresja.
Okazuje się jednak, że zaburzenia naszego zdrowia są spowodowane nie tylko nadmierną ekspozycją na sztuczne źródła światła, w tym niebieskie, ale także wynikają z pory tejże ekspozycji i barwy światła w tej danej porze doby.
Niedawne badania naukowców z Uniwersytetu w Manchesterze wykazały, że w godzinach wieczornych jest dla nas korzystniejsze, tak mocno krytykowane, światło niebieskie, ponieważ posiada ono długość fali zbliżoną do tej występującej w naturze w godzinach wieczornych i nocnych. Dzień natomiast, to domena światła białego i żółtego i takim powinniśmy otaczać się właśnie w godzinach porannych i południowych.
Powyższe znane i mniej oczywiste kwestie przedstawiłem młodzieży przebywającej na kursie dokształcania zawodowego od 2.01 do 26.01.2024r. w naszym internacie.
Zarówno frekwencja jak i dialog z wychowawcą podczas naszego spotkania były na bardzo dobrym poziomie, co pozwala sądzić, że omawiany temat wzbudził zainteresowanie wśród młodych ludzi, choć tak naprawdę problem z nadmierną ekspozycją na sztuczne źródła światła, zwłaszcza wieczorem i nocą, dotyczy bezsprzecznie w równym stopniu dorosłych. Zatem ten skromny artykuł polecam także nam, ludziom ” w sile wieku”.
Opr.: Jacek Bąkowski
Zdjęcia: Kinga Herchel

Literatura:
https://www.doz.pl/czytelnia/a14871-Blekitne_swiatlo_nie_musi_zaburzac_snu._Najnowsze_doniesienia_naukowe

smartfon smartfon smartfon smartfon

Co symbolizuje choinka?

     Choć świąteczna choinka sama w sobie jest symbolem Bożego Narodzenia, to warto wiedzieć, że drzewko ma również inne znaczenie, co więcej, mają je także wieszane na nim ozdoby. Zanim przyjrzymy się temu, co symbolizuje choinka, warto zwrócić uwagę na to, skąd wziął się zwyczaj jej strojenia. Ubieranie świątecznego drzewka to jedna z najpiękniejszych i zarazem najbardziej lubianych tradycji Bożego Narodzenia. Przyjmuje się , że zwyczaj strojenia pojawił się w Polsce na przełomie XVIII i XIX wieku i co ciekawe obecny był głównie w miastach. Z czasem tradycja przeniknęła również na wieś i wyparła ozdoby takie jak jemioła, podłaźniczka (czubek jodły lub świerku podwieszony przy suficie) czy dekorowany snop siana, zwany Diduchem. Obecnie przyozdobione choinki stroją nie tylko nasze domy, możemy je zobaczyć w szkołach, przedszkolach, instytucjach, a także na ulicach.
Bożonarodzeniowa choinka symbolizuje życie. Bywa utożsamiana również z rajskim drzewkiem, z którego Ewa zerwała jabłko. Zgodnie z tak interpretacją, choinka jest rajem utraconym, a wieszane na niej światło to symbol Jezus Chrystusa. To właśnie on za sprawą swojego narodzenia przywrócił ludziom dostęp do „Drzewa Życia”.
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia, wychowankowie, pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni internatu życzą pięknych chwil w świetle choinki, radości w gronie najbliższych, dystansu do świata w tym szczególnym czasie i wspomnień, które pozostaną na kolejne lata.
Małgorzata Lossy

choinka choinka choinka choinka choinka choinka choinka choinka choinka

Kolędowanie w internacie

     Kolędy w obecnym rozumieniu to pieśni opowiadające o narodzeniu Jezusa Chrystusa i związanych z tymi narodzinami wydarzeniach. Większość z nich wyraża radość, pokój i nadzieję wynikające z przyjścia na ziemię Boga w ludzkiej postaci.
Za pierwszą znaną kolędę na świecie uważa się łaciński hymn autorstwa św. Hilarego pt. „Jesus refulsit omnium” („Jezus oświeca wszystko”), który powstał w 336 roku 1). Najstarszą polską kolędą jest natomiast „Zdrów bądź, Krolu Anjelski”, która powstała najpóźniej w roku 1424. Z XVI wieku pochodzi zaś kolęda „Anioł pasterzom mówił” 2)
Najsłynniejszą kolędą na świecie jest „Cicha noc”, którą przetłumaczono na ponad 300 języków i dialektów. Powstała w roku 1818 w małym austriackim miasteczku Oberndorf bei Salzburg w Alpach. Jej autorami byli wikary miejscowego kościoła Józef Mohr oraz jego organista Franz Xaver Gruber 3).
W Polsce najbardziej znane i lubiane kolędy to m.in. „Bóg się rodzi”, „Wśród nocnej ciszy”, „Lulajże, Jezuniu”, „Gdy się Chrystus rodzi”, czy „Przybieżeli do Betlejem”.
Kolędy są ważnym elementem kultury i tradycji wielu narodów, a ich śpiewanie łączy ludzi, wzmacnia wiarę i budzi ducha świątecznego. Pieśni te są także źródłem inspiracji dla wielu artystów i twórców. Współcześnie powstają nowe kolędy, które nawiązują do aktualnych wydarzeń i problemów. Są więc żywym i bogatym dziedzictwem, które warto pielęgnować i przekazywać kolejnym pokoleniom.
Do tej wielowiekowej tradycji dołączył także internat Zespołu Szkół w Mosinie organizując w dniu 14.12.2023 r. konkurs na najpiękniej wykonaną kolędę.
Do zaśpiewania kolęd zgłosiło się 12 osób. Pomimo, że był to konkurs, głównym celem naszego kolędowania było zintegrowanie się przy wspólnym śpiewie wyrażającym radość z Bożego Narodzenia. Wyprzedziliśmy trochę czas właściwy na takie pieśni, ale nasza młodzież kończy turnus 22.12.23 r., zatem nie miałaby okazji wspólnego odśpiewania utworów bożonarodzeniowych w naszym internacie.
Cudowny, przedświąteczny czas został wypełniony dźwiękami najpopularniejszych, nie tylko polskich ale i ukraińskich kolęd, ponieważ podczas obecnego kursu przebywała u nas także grupa wychowanków z Ukrainy.
Poziom śpiewających był na tyle wyrównany, że trudno było ustalić kto śpiewał najlepiej. Różnice były naprawdę niewielkie.
W końcu razem ze współorganizatorką ze strony młodzieży Martą Michalak udało się komisji jakoś wyłonić zwycięzców, a właściwie zwyciężczynie, ponieważ do konkursu zgłosiły się same dziewczęta.
Zostały nimi:
I. Miejsce: Tetiana Tarnavska i Tamara Markova oraz duet Tetiana Dysko i Tamara Markova
II. Miejsce: Julia Dziurka (i tu trzeba zaznaczyć, że Julia zaśpiewała jako jedyna kolędę samodzielnie, ponieważ inne wykonania to duety i tercety) oraz Magdalena Chwistek, Martyna Waltrowska i Oliwia Chudzińska
III. Miejsce: Zuzanna Garbarczyk i Oliwia Chudzińska
Poza konkursem wystąpiły: Marta Michalak, Aleksandra Kazubek i Zuzanna Reich śpiewając świąteczny utwór influencerki i piosenkarki Julii Żugaj pt. „ Południowy biegun”. Trzeba przyznać, że zaśpiewały naprawdę pięknie.
Na koniec naszego spotkania wszyscy wychowankowie wraz z wychowawcami zaśpiewali wspólnie kolędę "Cicha noc". Dźwięki tego utworu przybliżyły nas bardzo do zbliżającej się Wigilii Bożego Narodzenia, o której można powiedzieć za Czerwonymi Gitarami, iż:
„Jest taki dzień bardzo ciepły choć grudniowy
Dzień zwykły dzień w którym gasną wszelkie spory
Jest taki dzień w którym radość wita wszystkich
Dzień który już każdy z nas zna od kołyski

Niebo ziemi niebu ziemia
Wszyscy wszystkim ślą życzenia
Drzewa ptakom ptaki drzewom
Tchnienie wiatru płatkom śniegu (…)”

Organizatorzy (młodzież): Marta Michalak, Emilia Wojciechowska
Organizatorzy (wychowawcy): Krzysztof Widera, Jacek Bąkowski
Tekst i zdjęcia: Jacek Bąkowski
Ps.
Rozdanie dyplomów za najładniejsze wykonanie kolędy zakończyło się niespodzianką, którą przygotowała dla młodzieży naszego internatu uczestniczka obecnego kursu Tamara Markova.
Tamara pięknie zagrała na skrzypcach utwór „Song from a Secret Garden”.

1) Wikipedia
2) http://www.muzeumetnograficzne.rzeszow.pl/2016/01/12/tradycje-kolednicze-w-polsce-i-na-podkarpaciu/
3) https://party.pl/porady/koledowanie-polski-zwyczaj-bozonarodzeniowy-112881-r1/


kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie kolędowanie

Konkurs świąteczny – zajęcia w internacie
Filip Grześkowiak i Mateusz Ratajczak

     Konkurs świąteczny polegał na wykazaniu się przez młodzież kreatywnością. Myślenie twórcze doprowadziło uczestników do uzyskania oryginalnych i użytecznych wytworów świątecznych. To wyobraźnia uczestników była drogowskazem do powstania świątecznych ozdób.
Koordynator konkursu Małgorzata Lossy

ozdoby ozdoby ozdoby ozdoby ozdoby ozdoby ozdoby ozdoby ozdoby ozdoby ozdoby ozdoby ozdoby ozdoby

Harmonia barw

     W internacie odbyły się zajęcia warsztatowe Harmonia barw. Zajęcia poświęcone były roli barw w życiu człowieka.
Barwa jest środkiem wyrazu najbardziej subiektywnym i trudnym do zdefiniowania. Każdy kolor ma swój zestaw skojarzeń i może wywołać różne emocje u rożnych osób. Kolor wpływa na nasze samopoczucie, nastrój, zachowanie i postrzeganie otaczającego świata. Pozwala na wyrażenie siebie, wpływa na nasze doświadczenia i decyzje. Barwy ważne są w każdym wnętrzu mieszkalnym, w sposobie ubierania się, malarstwie, fotografice, grafice, reklamie i innych dziedzinach ludzkiej aktywności.
Wychowankowie internatu poznali zasady teorii barw i ich zastosowanie w rożnych dziedzinach ludzkiego życia. W trakcie zajęć warsztatowych mieli okazję ćwiczyć swoje umiejętności w zakresie doboru i łączenia ze sobą kolorów w taki sposób aby doskonale się prezentowały. Poznali tajniki właściwego łączenia kolorów i ich odcieni w aranżacji wnętrz, sposobie ubierania się, sztuce makijażu, kompozycjach florystycznych i innych dziedzinach ludzkiego życia. Potrafią określić barwy podstawowe, pochodne, chromatyczne i analogiczne.
Zajęcia opracowała i prowadziła
Krystyna Chmielarz

barwy barwy barwy barwy barwy barwy barwy barwy barwy barwy

Internat – gry towarzyskie

     Listopad to z reguły najbardziej zachmurzony i deszczowy miesiąc w ciągu roku kalendarzowego, a także roku szkolnego. „W czasie deszczu dzieci się nudzą”…ale nie w naszym internacie. No, powiedzmy, że nasz obiekt zamieszkuje już młodzież, a nie małe dzieci, jednak problem nudy związanej z pogodą dotyczy przecież nie tylko najmłodszych, ponieważ także zupełnie dorosłych dopada ona w miesiącach o nie najciekawszej aurze.
Z uwagi na to, że oferta naszej placówki w zakresie możliwości spędzania wolnego czasu stale się powiększa, można śmiało powiedzieć, iż nuda naszym wychowankom naprawdę nie grozi. Właśnie w ostatnich miesiącach oferta została poszerzona min. o zestaw do gry w carrom (bilard indyjski) a także o bilard klasyczny, tyle że w nieco mniejszych „gabarytach”.
Nasza młodzież praktycznie od razu zainteresowała się nowym nabytkiem, który został ustawiony w jednej z naszych mniejszych świetlic i w zasadzie jego popularność z dnia na dzień rośnie, ponieważ bilard o standardowych rozmiarach jest z reguły oblegany i wielu chętnych odchodziło do tej pory „z kwitkiem”.
Cały czas rozpropagowywany jest przez wychowawców carrom, jednak jako nadal dość nowa gra w naszym kraju, potrzebuje więcej czasu, żeby wejść w łaski wychowanków.
Praktycznie równym zainteresowaniem z bilardem klasycznym cieszył się zawsze tenis stołowy i na kursie trwającym w październiku i listopadzie odbył się, trudno już zliczyć który, turniej w tej pasjonującej grze.
Niezwykle budujące jest dla nas wychowawców to, kiedy to nasza młodzież wychodzi z propozycją danych rozgrywek. Tak właśnie było także w tym przypadku.
Na początku listopada zgłosił się do nas Szymon Kałużny (uczeń naszego technikum logistycznego przebywający w naszym internacie na stałe) i przedstawił propozycję organizacji zawodów. Do Szymona dołączyli kursanci Jakub Jarecki i Patryk Hudziński odbywający doskonalenie w zawodzie elektryk.
Do turnieju tenisa zgłosiło się dużo osób, dlatego organizatorzy mieli naprawdę niemało pracy. Ze względu na tak dużą liczbę zainteresowanych, rozgrywki przebiegały dość długo, ale właśnie przez to, narastające przez długi czas napięcie, przy końcu trwania rywalizacji sięgnęło zenitu.
Laureaci turnieju prezentowali naprawdę wysoki i wyrównany poziom gry, dlatego można powiedzieć, że trzy pierwsze miejsca zajęli znakomici zawodnicy.
Jednak pierwszy może być tylko jeden i został nim Jakub Jarecki, miejsce drugie zajął Igor Szurpit, a trzecie Szymon Kałużny.
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom, bardzo dziękujemy organizatorom i… do następnych zawodów.
Opiekunowie turnieju: Krzysztof Widera, Jacek Bąkowski

gry towarzyskie gry towarzyskie gry towarzyskie gry towarzyskie gry towarzyskie gry towarzyskie gry towarzyskie gry towarzyskie gry towarzyskie

Gry planszowe. Dlaczego warto w nie grać? Zajęcia w internacie

     Pomimo rozwoju technologii i wzrostu popularności gier wideo, planszówki nie tracą swojego uroku.
Gry planszowe to doskonały sposób spędzania czasu wolnego z rodziną i przyjaciółmi. Są doskonałym narzędziem do budowania interakcji między graczami i tworzenia trwałych więzi społecznych, niezależnie od wieku i doświadczenia. Zachęcają do bezpośredniego kontaktu między graczami. Nie ma tu miejsca na anonimowość, a uczestnicy mają okazję obserwować reakcje i emocje innych graczy na żywo i na bieżąco. To nie tylko uczy lepszej komunikacji, ale też rozwija umiejętności słuchania, wyrażania swoich myśli i rozumienia punktu widzenia innych osób. Podczas rozgrywki dążymy do osiągnięcia wspólnego celu lub zwycięstwa. To buduje poczucie wzajemnego wsparcia. Niezależnie od tego, czy wygrywamy, radość z sukcesu lub nauka na porażce jest doświadczeniem. Gry planszowe stanowią doskonałe pole do rozwoju umiejętności społecznych. Podczas rozgrywki gracze muszą współpracować, negocjować, podejmować decyzje i rozwiązywać problemy. Te umiejętności są niezbędne w życiu codziennym i pracy. Gry planszowe uczą, jak skutecznie komunikować się, podejmować wspólne decyzje, radzić sobie z konfliktami i szanować poglądy innych osób. Dlatego wartością dodaną planszówek jest możliwość rozwijania tych umiejętności w przyjaznej i zabawowej atmosferze. Ponadto gry planszowe uczą skupienia, koncentracji, logicznego myślenia, planowania strategii, kreatywności, umiejętności matematycznych, rozwijania fantazji i wyobraźni, zdobycia nowych informacji.
Małgorzata Lossy

planszówki planszówki planszówki planszówki planszówki planszówki planszówki planszówki planszówki planszówki planszówki planszówki planszówki planszówki planszówki planszówki

Turniej tenisa stołowego w internacie

     Nowy rok szkolny, nowy turnus kursowy (2-27.10.2023r.) i... kolejny turniej tenisa stołowego o tytuł mistrza Internatu Zespołu Szkół im. A. Wodziczki w Mosinie.
Rozgrywki zgromadziły niemałą grupę zawodników, a dzięki bardzo sprawnej organizacji przez naszą młodzież wszystko przebiegło w uporządkowany sposób oraz w ekspresowym tempie.
Dzięki takiemu zaangażowaniu wychowanków, opiekunowie zawodów w osobach pana z –cy kierownika internatu Krzysztofa Widery i wychowawcy Jacka Bąkowskiego nie mieli już dużo do zrobienia (ale coś tam jednak zrobili  ). Emocje, które towarzyszyły całemu wydarzeniu były niemałe i udzieliły się tak mocno fotografującemu całe wydarzenie, że dużo zdjęć było mocno poruszonych, przez co nie nadawało się do prezentacji na tej stronie.
Faworytka zawodów: Izabela Piątkowiak nie zawiodła swoich fanów, którzy nawet przygotowali „baner” zagrzewający Izę do walki.
Ostatecznie, po, w wielu przypadkach, wyrównanej rywalizacji wyłonili się zwycięzcy:
     I. MIEJSCE: Izabela Piątkowiak
     II. MIEJSCE: Mateusz Chudziński
     III. MIEJSCE: Katarzyna Grabarczyk
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy, a wszystkim organizatorom dziękujemy za sprawną pracę. Podziękowania kierujemy także w stronę naszej aktywnej młodzieży, która zgłosiła się do zawodów, choć niektórzy, jak sami mówili, mieli pierwszy raz kontakt z tenisem stołowym.
Zaangażowanie w sportowe życie internatu zawsze nas bardzo cieszy, szcególnie w dobie przywiązania młodych ludzi do rozrywek w świecie wirtualnym.
Opiekunowie:
Krzysztof Widera i Jacek Bąkowski
Zdjęcia: Jacek Bąkowski

tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis tenis

Świecznik – zajęcia warsztatowe w internacie

     Po co kupować świecznik. Jest na to sposób ciekawy i oryginalny, można zrobić samodzielnie. To nie tylko fajna i kreatywna zabawa, ale też często wykorzystanie produktów z odzysku np. słoik po przetworach, sznurek, gałąź znaleziona w czasie spaceru, co tylko wpadnie nam do głowy. Słoik jako świecznik to również dobry sposób na recykling szklanych pojemników. Zamiast je wyrzucać, można jeszcze długo cieszyć nimi oczy jako lampion. Designerskie dekoracje mogą być drogie, a po co przepłacać, skoro ciekawy świecznik przy odrobinie własnej inwencji możemy wykonać samodzielnie przy minimalnym koszcie. Świecznik to piękna ozdoba domu, możemy dostosować go nie tylko do wnętrza, ale również do zmieniających się pór roku, który przy okazji ociepli, umili wieczory kiedy szybko robi się ciemno.
Lubisz relaksować się przy delikatnych płomieniach? Zrób oryginalny świecznik – tak jak my.
Małgorzata Lossy

Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat Internat

Carrom

     Pierwszy raz z grą carrom zetknąłem się na YouTube ( jakże mogło być inaczej). Oglądałem tam, jak mi się wydaję, arcymistrza tej gry, ponieważ za jednym pstryknięciem strikera (drewnianego żetonu) potrafił wbić do otworu na obrzeżu stołu do gry krążek, który wskazywał przed rozgrywką dokładnie wiedząc, gdzie on wpadnie.
     Niesamowitość jego zagrań polegała na tym, że zanim striker uderzył w dany żeton, który później posłusznie udawał się do kieszeni, krążek ten odbijał się najpierw wielokrotnie o wewnętrzne boki stołu, podobnie jak dzieje się to, gdy mistrzowie bilarda czy snookera uderzają w jedną bilę, która po skomplikowanej drodze wbija inną kulę do łuzy. Wyglądało to na tyle atrakcyjnie, że mocno zainteresowała mnie ta gra.
     Gdy pewnego dnia Pani Kierownik naszego internatu Małgorzata Lossy wywołała temat: „jak moglibyśmy urozmaicić pobyt naszej młodzieży przebywającej na kursach dokształcania zawodowego w naszym obiekcie”, przyszła mi do głowy właśnie ta obejrzana na YouTube, fascynująca gra.
     Po tej rozmowie nie trzeba było długo czekać i w naszej sali świetlicowej pojawił się stół do carom (mam nadzieję, że nie ostatni).
     Niedużo później, bo podczas trwania kursu dokształcania zawodowego trwającego od 4. 09 do 29.09.2023 r. po raz pierwszy w historii internatu rozegrano mecz w tej zupełnie nowej, przynajmniej dla naszych wychowanków i wychowawców, grze.
     Z uwagi na to, że wszyscy uczyliśmy się po raz pierwszy zasad, a także praktycznych umiejętności związanych z carrom, jedna rozgrywka trwała całą godzinę. Pomimo bólu palców od pstrykania strikerem, zawodnicy nie mieli zamiaru przerwać gry, aż do ostatniego wbitego krążka.
     Szukając opisów carom spotkałem się z określeniem, iż łączy on bilard i grę w kapsle i rzeczywiście jest to jedna z najtrafniejszych, moim zdaniem, definicji tego, co się dzieje podczas tej gry.
Ponieważ stół do carrom jest o wiele mniejszy niż bilardowy, gra jest zdecydowanie bardziej przystępna zarówno w kwestii miejsca, które jest potrzebne do jej rozgrywania, ale też jest ona zdecydowanie tańsza w zakupie w porównaniu do stołu bilardowego. Mimo podobieństw do bilarda czy snookera jest to jednak zupełnie inna zabawa i z pewnością warto się nią zainteresować.
W Indiach – ojczyźnie carom, popularność tej gry jest ogromna i można ją pewnie porównać do atencji jaką cieszy się piłka nożna w naszym kraju. Z każdym rokiem carom zyskuje u nas na popularności i warto wspomnieć, że w 2013r. Polska stała się gospodarzem Carrom Euro Camp.
Propagowaniem tej formy rozrywki w Polsce zajmuje się Polskie Stowarzyszenie Carrom, gdzie można zdobyć ciekawe informacje nt. bilarda indyjskiego, bo tak również nazywa się tę grę.
W naszym internacie do pierwszej rozgrywki zgłosili się Bartłomiej Wyszyński i Kacper Dreżewski, przebywający na kursie w zawodzie elektryk.
Dla chłopaków gra była zupełną nowością, prawdę powiedziawszy dla wychowawcy prowadzącego te pierwsze rozgrywki także. Po wstępnym zapoznaniu graczy z regulaminem zaczęła się rozgrywka. W miarę jej trwania zawodnicy zdobywali praktyczne umiejętności, ale też nabyli dalsze wiadomości nt. zasad obowiązujących w carom.
Całą „imprezę sportową” fotografowała Weronika Ranke (kurs fryzjer), której pasją jest fotografia właśnie. O tym, że fotografowanie jest nie tylko deklarowanym ale rzeczywistym hobby Weroniki możemy się przekonać oglądając dokumentację zdjęciową, pierwszej w historii naszego internatu, rozgrywki carrom.
Pierwszy turniej carrom wygrał Bartłomiej Wyszyński, a pikanterii temu wynikowi dodaje fakt, że przez większość gry prowadził Kacper Dreżewski, ale, co jest wielką zaletą carrom, ostateczna wygrana może być kompletnym zaskoczeniem.
Gratulując zwycięzcy oraz obu pierwszym zawodnikom, którzy przejdą do historii naszej placówki jak i Weronice, która tę pierwszą rozgrywkę pięknie sfotografowała, zachęcam wszystkich wychowanków, którzy przybędą na kolejne kursy do Internatu Zespołu Szkół im. A. Wodziczki w Mosinie do carrom - ciekawej, zajmującej i niesamowitej gry z Indii, która jest świetną alternatywą wszelkich wirtualnych rozrywek.
Jacek Bąkowski

carrom carrom carrom carrom carrom carrom carrom carrom carrom

Ludzie, co się dzieje…?

      To, że wybraliśmy na obecnym turnusie CKZ Młodzieżową Radę Internatu to jest oczywiste, gdyż zawsze tak robimy, gdyż taka jest wola zapisana w Statucie Szkoły. Ale to, że ta Rada jest wyjątkowa to nie jest jeszcze powszechnie wiadome. Przewodnicząca MRI Dominika Wierzbicka wraz ze swoim zastępcą Mateuszem Plackowskim (Plackiem) i Krystianem Wenclem (Rysiem) robią wszystko, żebyśmy nie nudzili się. Za nami konkurs „Master Chief” (patrz zdjęcia). Przed nami zawody fryzjerskie, i turniej tenisa stołowego. Oni tak działają, że ja tylko przytakuję bo sam lepiej bym tego nie zorganizował. Mam nadzieję, że nadążam za nimi i nie zgubię się gdzieś w ferworze turniejowym.
      Jeżeli chodzi o „Masterchef’a” to … było smacznie! Pierwsze miejsce zajął Andrzej Nowak (bułeczki drożdżowe nadziewane czekoladą), drugie Jan Glinka (naleśniki z jogurtem i owocami) a trzecie Wiktoria Gadomska (tort na śmietanie z owocami). Jury smakowało potrawy, oceniało ich estetykę oraz wkład pracy (zakupy gotowych potraw nie dodawały splendoru!). Składało się z członków MRI, którzy dzielnie byli wspierani przez p. Kierownik Małgorzatę Lossy i Wychowawcę p. Jacka Bąkowskiego. Ja… to tylko trochę „nagrałem” a później zostałem obdarowany produktem, za który przyznano pierwszą nagrodę. Palce lizać!
Pozdrawiam!
Krzysztof Widera
Opiekun Młodzieżowej Rady Internatu

technikum   technikum   technikum   technikum   technikum   technikum   technikum  

Turniej tenisa stołowego

      Podczas kursu dokształcania zawodowego trwającego od 21 marca do 22 kwietnia roku szkolnego 2021/2022 odbył się w Internacie Zespołu Szkół w Mosinie, można powiedzieć, cykliczny już turniej tenisa stołowego. W zawodach brało udział 30 osób.
     Turniej został przygotowany i perfekcyjnie poprowadzony przez naszych wychowanków: Grzegorza Hildebranda oraz Szymona Kałużnego, którzy przebywają w naszej placówce na stałe (są uczniami naszego technikum logistycznego).
     Opiekę nad tym przedsięwzięciem roztoczyli wychowawcy: Patrycja Glapiak, Lech Lisiecki i Jacek Bąkowski.
     Po zaciętych rozgrywkach na podium stanęli, i tu niespodzianka...��, dwaj organizatorzy oraz nasz wychowanek internatu Mikołaj Puchała przebywający na kursie dokształcania zawodowego.
Wychowawcy mieli zatem zaszczyt nagrodzić dyplomami za zajęcie odpowiednio: I, II i III miejsca oraz za pomoc w zorganizowaniu turnieju następujące osoby:
I miejsce Grzegorz Hildebrand
II miejsce Szymon Kałużny
III miejsce Mikołaj Puchała
GRATULUJEMY !!!

internat   internat   internat   internat   internat   internat   internat   internat  

Kronika internatu i nie tylko…

      Co można robić w Internacie oprócz spania, jedzenia i uczenia się (z tym uczeniem się to jest różnie, ale nie będę się czepiał). Można prowadzić Kronikę Internatu. Wszyscy wiedzą co oznacza słowo „kronika”, ale co to oznacza dla nas? Opowiem co ja osobiście o tym myślę.
     Nasza Kronika jest najprawdziwszym dokumentem świadczącym o naszym codziennym życiu. Użyłem słowa „dokument”. Nie jest to dokument od strony formalnej, bo nie ma w nim daty, brakuje adresata, określenia sprawy, uzasadnienia, podpisu itp. Niemniej jednak jest to najprawdziwszy „dokument” gdyż jest tworzony przez wychowanków. Jeżeli nie chcą, żeby w nim coś się znalazło to tego tam nie znajdziecie a jeżeli coś tam ma być to nic ich nie zatrzyma przed zrealizowaniem tego zamiaru. Niektóre wpisy są ładniejsze, niektóre brzydsze; niektóre barwniejsze, niektóre monochromatyczne; niektóre bardziej, a niektóre mniej naiwne, ale każde są szczere i prawdziwe.
     Nie ma się więc co dziwić, że chwalimy się naszymi Kronikami, tą bieżącą i tymi archiwalnymi. Zawsze wystawiamy je do wglądu na „Dzień otwarty Szkoły” i zawsze są do wglądu dla absolwentów, którzy chcieliby powspominać dawne czasy nauki w szkole.
     Tak przy okazji wspomnę tylko o wczorajszych zajęciach. Mówiliśmy o tym jak świadomie wywierać wrażenie na otoczeniu. Czy jest to możliwe? Jest! Czy jest to wiedza powszechna? Jakoś wydaje mi się, że nie! Dlaczego tak jest? Odpowiadam: nie wiem! My już wiemy! Nie było nas tylu ile liczy populacji globu ziemskiego, ale te dwadzieścia parę osób przejrzało na oczy. Zawsze coś!
Pozdrawiam,
Krzysztof Widera – opiekun Młodzieżowej Rady Internatu.

internat   internat   internat   internat  

Pisanki, kraszanki…….

      Polskie tradycje obchodzenia świąt Wielkiej Nocy charakteryzują się dużą różnorodnością i bogactwem w zależności od regionu. Te wiosenne święta są bardzo radosne i rodzinne. Przygotowania do świąt angażują wszystkich domowników i chociaż są pracochłonne to wszyscy się dobrze bawią.
Z obchodami świąt wielkanocnych związanych jest wiele zwyczajów ludowych np. pisanki- czyli zdobione różnymi technikami jaja. W zależności od techniki zdobienia, świąteczne jaja mają różne nazwy. My wybraliśmy nowoczesną, mniej popularną, a mianowicie zdobienie jaj sznurkiem i innymi dodatkami. Pisanki, kraszanki wykonuje się przed Wielkanocą, nie może ich zabraknąć wśród świątecznych pokarmów. Mają symbolizować rodzącą się do życia przyrodę, a jednocześnie nadzieję, jaką czerpią chrześcijanie z wiary w zmartwychwstanie Chrystusa.
My, młodzież internacka życzymy aby Święta Wielkanocne przynosiły radość oraz wzajemną życzliwość. By stały się źródłem wzmacniania ducha. Niech Zmartwychwstanie, które niesie odrodzenie, napełni Was pokojem i wiarą, niech da siłę w pokonywaniu trudności i pozwoli z ufnością patrzeć w przyszłość. Wielkanoc to czas otuchy i nadziei.

Małgorzata Lossy

pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki   pisanki  

Internat - My też pomagamy Ukrainie……

      Pomagać znaczy być życzliwym. Pomaganie innym bez oczekiwania wymiernych korzyści sprawia, że czujemy się lepiej. Zrozumienie drugiego człowieka pozwala również dowiedzieć się czegoś o nas samych i poznać siebie. Bezinteresowna pomoc drugiej osobie to najlepsza nauka człowieczeństwa, to nauka udzielania pomocy i proszenia o nią. Nasze ograniczenia to nie powód do wstydu, to część życia, choć nie zawsze pamiętamy, że w każdej chwili mogą one dotknąć każdego z nas. Pomoc i wsparcie to najbliższa forma bycia z drugim człowiekiem. Pomagając bezinteresownie sprawiamy, że świat w którym żyjemy staje się bardziej przyjazny. Nie jest bezdusznym miejscem, którym rządzi pieniądz. Pomoc innym daje satysfakcję, to znacznie przyjemniejsze niż wyrzuty sumienia, że nic nie zrobiliśmy.
Małgorzata Lossy

Ukraina   Ukraina   Ukraina   Ukraina   Ukraina  

Rozmowy o wszystkim i o niczym.

      W ostatni dzień marca mieliśmy małe spotkanie w sali TV naszego Internatu. W jakim celu ono odbyło się? Tak, żeby… porozmawiać, zintegrować się, spędzić trochę wolnego czasu. Jeżeli przy tym pojawi się jakiś temat, który wszystkich interesuje to też dobrze.
Temat oczywiście pojawił się, ale niestety nie zainteresował wszystkich uczestników spotkania. Tym, którzy nijak nie mogli obudzić się ze snu niesfornego ucznia grzecznie acz stanowczo podziękowaliśmy, w myśl zasady żeby nikogo nie uszczęśliwiać na siłę (Wiedzą przez wielkie „W” również). Nie chodzi o to, że cieszyła mnie dezaprobata naszego spotkania przez trzech wychowanków, ale ich zachowanie przydało się pozostałym, którzy mogli skonfrontować własną postawę z tą… drugą - delikatnie mówiąc nie identyfikowali się ze swoimi kolegami… i już było o czym rozprawiać.
Kiedy skończyliśmy rozmowę na temat zachowania niektórych - j. w., zaczęliśmy dyskusję na temat odpowiedzialności prawnej młodzieży, co wyniknęło bezpośrednio z sytuacji opisanej powyżej. Ja, jako wychowawca, poprowadziłem to spotkanie i pozwoliłem sobie na odwoływanie się do mojego doświadczenia społecznego kuratora sądowego. Wyglądało na to, że uczestnicy spotkania byli zainteresowani przepisami prawa ale też interesowali się niektórymi przypadkami jakie miałem okazję prowadzić jako kurator sądowy. Opowiedziałem oczywiście tylko tyle ile mogłem, bo przecież obowiązuje mnie tajemnica służbowa.
Trzeba by zastanowić się czy takie spotkania są potrzebne, żeby dowiedzieć się czego należy unikać, czy chcemy wiedzieć jak zachować się w trudnych sytuacjach, żeby uniknąć niewłaściwej oceny przez przepisy prawa? Wydaje się, że większość ludzi chce takiej wiedzy, ale jak widać wyżej nie wszyscy – szkoda!…,
…pozdrawiam,
Krzysztof Widera – opiekun Młodzieżowej Rady Internatu

internat   internat   internat  

Haft diamentowy

      Młodzież przybywająca do Internatu Zespołu Szkół w Mosinie przywozi ze sobą nie tylko mnóstwo swoich bagaży, ale także cały ogrom pasji, które realizują w swoim codziennym życiu.
Mieliśmy i mamy pod swoją opieką osoby, które pasjonują się różnymi hobby: gra w piłkę nożną, koszykówka, sztuki walki, bieganie, kulturystyka, kolarstwo, czy też opiekują się się przeróżnymi zwierzętami, w tym oczywiście najpopularniejszymi w Polsce psami i kotami ale także rybkami, gadami czy pająkami. Niekiedy jednak w oczy wychowawców, jak to się stało właśnie w moim przypadku, „wpadnie” coś, o czym nie mamy „bladego” pojęcia, że w ogóle istnieje. Tym czymś okazał się niedawno zauważony przeze mnie tzw. haft diamentowy.
W moim pojęciu jest to dość nowe hobby, ponieważ w internacie jeszcze nikt się tym nie zajmował, do czasu… Do momentu, aż nie pojawiła się u nas Zuzanna Leśniarek, ucząca się na kursie dokształcania zawodowego w zawodzie fryzjer.
Któregoś dnia sprawdzając obecność w pokojach zobaczyłem Zuzię zajmującą się misternym układaniem i przyklejaniem swego rodzaju „diamencików” na specjalnym papierze. Jest to zabawa wymagająca sporej precyzji i „pewnej” ręki. Jak powiedziała mi Zuzanna, zajęcie to służy w jej przypadku jako forma relaksu i z całą pewnością ta forma aktywności, tenże relaks u wielu osób wywołuje. Dzieje się to za sprawą zogniskowania uwagi na tworzonym pięknym wzorze. Tworząc takie "dzieło" działanie naszego umysłu koncentruje się maksymalnie na jednym zadaniu, a jest to stan, który ma wiele wspólnego z aktywnością mózgu, która jest rodzajem hipnozy. Należy dodać, nie wchodząc w szczegóły, że ten rodzaj pracy naszego "komputera pokładowego" jest dla nas zbawienny w skutkach. Odstresowuje, przyczynia się do wyciszenia Centralnego Układu Nerwowego i ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie psychiczne.
Jest to zatem, poza ciekawą i w efekcie piękną formą aktywności, sposób na odreagowanie stresu, który od dłuższego czasu, z różnych przyczyn, stał się dominantą naszego życia.
Dzięki temu, że Zuzia realizowała to ciekawe hobby w naszym internacie, mogłem nie tylko ja, ale i liczni wychowankowie zapoznać się z zupełnie nowym, pięknym i … leczącym nasze skołatane nerwy zajęciem.
Dziękujemy Zuzanno!
Opr. i zdjęcia Jacek Bąkowski

haft   haft   haft   haft   haft   haft   haft  

Wartości osobiste i rodzinne

      Przewodnim motywem zajęć było odkrycie i określenie własnej hierarchii wartości.
Wychowankowie rozważali, jakie znaczenie mają wartości w życiu człowieka. Uczestnicy mieli możliwość przekonania się, jakie wartości dominują u każdego z osobna i w rodzinach.
Po wspólnej wymianie poglądów, utwierdziliśmy się w przekonaniu, że wartości są wieczne, uniwersalne i powinny być naszymi drogowskazami w życiu codziennym.
Patrycja Glapiak

internat   internat   internat   internat  

Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym - zajęcia w internacie

      Celem zajęć było niwelowanie zachowań agresywnych i przemocy wśród młodzieży.
Podczas zajęć wychowankowie rozpoznawali symptomy i przyczyny zachowań agresywnych oraz wykonywali ćwiczenia, które pomagały w uwolnieniu negatywnych emocji.
Podsumowanie zajęć uświadomiło młodzieży, jakie przykre skutki dla psychiki człowieka ma agresja słowna.
Patrycja Glapiak

internat   internat   internat   internat  

W oczekiwaniu na Święta Bożego Narodzenia

      Wielu twierdzi, że kiedyś te święta przeżywało się inaczej, lepiej, spokojniej. Boże Narodzenie to wyjątkowy czas. Do przeżywania tych wyjątkowych w roku dni przygotowujemy się bardzo intensywnie. Zewnętrzny wymiar z robieniem porządków w naszych mieszkaniach czy domach, pakowaniem prezentów, ubieraniem choinki, przygotowaniem wigilijnych potraw, niekiedy przysłania nam to, co jest najważniejsze. Konsumpcjonizm, materializm, praktycyzm nierzadko dominuje- nawet u chrześcijan, a przecież istota tych świąt tkwi w przeżywaniu ich wymiaru duchowego. Przeżyjmy dobrze świąteczne dni. Spotkajmy się z bliskimi, znajdźmy czas na wspólne rozmowy, lekturę nadesłanych dla nas życzeń.
Wychowankowie przebywający na turnusach kursowych w internacie, życzą wszystkim wspaniałych ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA spędzonych w miłej rodzinnej atmosferze.
Małgorzata Lossy
internat   internat   internat   internat   internat   internat   internat  

Tańczyliśmy poloneza w internacie

      Jeżeli ktoś nie wierzy, to niech sobie obejrzy materiał fotograficzny. Tańczyliśmy wczoraj, dzisiaj i będziemy tańczyli jutro. Wychowankowie pomagali mi ułożyć poloneza na studniówkę dla maturzystów a przy tym było trochę ;-) emocji – ktoś proponował jedno a ktoś inny zupełnie co innego. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że brakuje jednej figury do zamknięcia tańca i te figurę wymyśliliśmy.
Dziękuje wszystkim moim pomocnikom za udzielone wsparcie!
Krzysztof Widera – opiekun MRI
Tańczyliśmy poloneza w internacie   Tańczyliśmy poloneza w internacie   Tańczyliśmy poloneza w internacie   Tańczyliśmy poloneza w internacie   Tańczyliśmy poloneza w internacie  

Złączeni w pięknej inicjatywie

      Od kilku lat na każdym turnusie kursowym w internacie prowadzimy zbiórkę nakrętek plastikowych, aby uwrażliwić młodzież na potrzeby innych ludzi oraz kształtować w nich chęć niesienia pomocy. Zbiórka charytatywna to piękna inicjatywa, łącząca wszystkich wychowanków, sprawiająca że nasza społeczność jest coraz lepsza, bo czyż nie jest tak, że wszyscy kochamy pomagać i czuć się potrzebni. Mając wspólne cele, ludzie zbliżają się wzajemnie do siebie, coraz lepiej się poznają, a dzięki temu ich współpraca przechodzi na wyższy poziom. Akcje charytatywne to wspaniały prezent zarówno dla obdarowywanych, jak i dla obdarowujących. W tej sytuacji każdy zyskuje, potrzebujący otrzymuje niezbędną pomoc, a ten kto pomaga dąży do osiągnięcia szczytnego celu. Zatem pomagajmy - tu każdy wygrywa.
Małgorzata Lossy
dla Patryka   dla Patryka   dla Patryka   dla Patryka   dla Patryka   dla Patryka   dla Patryka   dla Patryka   dla Patryka   dla Patryka  

Konkurs literacki w internacie.

      W tygodniu kończącym październikowy turnus kursowy roku szkolnego 2021/2022 odbyło się podsumowanie i wyłonienie zwycięzców konkursu nt.: "Najciekawsze opowiadanie związane z drogą, jaka zaprowadziła mnie do wyboru swojego zawodu oraz za co lubię swoją profesję", ogłoszonego tydzień wcześniej w ramach dodatkowych zajęć dla młodzieży internatu ZS w Mosinie.
Do udziału przystąpiło 14 osób, które zechciało poświęcić swój czas, żeby przelać na papier meandry swojej drogi, która zawiodła je do obecnego momentu w życiu.
Pragnę podkreślić, że wybór zwycięskich prac był naprawdę niezwykle trudny. Jury zajęło sporo czasu, zanim zdecydowało o tym, kto stanie na podium. Trudność ta polegała przede wszystkim na tym, że poziom większości prac był bardzo wyrównany, a każda historia bardzo ciekawa.
Okazuje się, że powodów powzięcia decyzji o takiej a nie innej drodze zawodowej, jest naprawdę dużo. Równie sporo jest przyczyn, które sprawiają, że młodzież lubi swój zawód.
Nierzadko o drodze jaka zaprowadziła ucznia do konkretnej profesji decydował przypadek, ale były też wybory bardzo przemyślane. Dużą rolę przy wybieraniu zawodu odgrywały także ciekawe zbiegi okoliczności. Zdarzało się nieraz, iż ktoś był nastawiony na konkretny zawód, ale koniec końców trafił do zupełnie innego. Z kolei w przypadku innych osób do podjęcia ostatecznej decyzji pomocna okazała się rodzina, znajomi, przyjaciele, mentorzy.
Niezwykle wzruszające było dla mnie czytanie prac, w których wychowankowie z dużą szczerością opowiadali o swojej autentycznej pasji i miłości do wybranego zawodu. Niektórzy zadziwiali precyzyjną wizją własnej, przyszłej kariery zawodowej. Jak wiadomo, taka cecha zapewnia najczęściej skuteczne osiągnięcie swoich celów, gdyż zanim się chce gdzieś "dopłynąć", trzeba znać cel wyprawy. To jest warunek konieczny. W przeciwnym razie przez całe życie możemy "dryfować po oceanie" nie dopływając do żadnego konkretnego portu.
Przypomniała mi się w tym kontekście myśl słynnego pisarza Paulo Coelho : "Statek jest bezpieczny, kiedy stoi w porcie, lecz nie po to buduje się statki."
Nasza młodzież jest właśnie w tym krytycznym momencie podejmowania decyzji wypłynięcia na głębokie wody, i okazało się, iż wielu z nich ma doskonałą orientację w obsłudze "narzędzi nawigacyjnych". Pozazdrościć. Ja tak nie miałem.
Osoby nagrodzone to:
I Miejsce: Natalia Sowa
II Miejsce: Magdalena Dziwak, Aleksandra Grzelak, Natasza Korbanek, Aleksandra Fabiś, Katarzyna Wojciechowska, Wiktoria Łuczak, Michalina Knopczyńska
III Miejsce: Konrad Płonka, Karolina Domagała, Aleksandra Szymkowiak
Laureatom serdecznie gratuluję, a wszystkim uczestnikom bardzo dziękuję za udział w naszej zabawie.
Konkurs przygotował i poprowadził oraz w jury zasiadł wychowawca Jacek Bąkowski, a całą uroczystość organizacyjnie wsparł z-ca kierownika internatu p. Krzysztof Widera. Fotograficzną dokumentacją zajęła się natomiast Karolina Domagała (jedna z laureatek konkursu) i muszę przyznać, że zrobiła to naprawdę solidnie, czego wynikiem są piękne ujęcia, o co wcale nie było tak łatwo, zważywszy na spore zamieszanie przy odbiorze dyplomów i symbolicznych nagród, szczególnie, gdy mi się poplątały pamiątkowe smycze z logo naszej szkoły :))
Jacek Bąkowski
badminton   badminton   badminton   badminton   badminton   badminton   badminton   badminton   badminton   badminton   badminton   badminton   badminton   badminton  

Wskazówki pomagające zachować zdrowie psychiczne.

     Wychowankowie z internatu uczestniczyli w zajęciach, których celem było zdobycie wskazówek dotyczących udoskonalania relacji międzyludzkich, umiejętności przebaczania, postępowania odpowiedzialnie, szanowania myśli i uczuć pozostałych ludzi.
     Omówione wskazówki, pomogły uczestnikom zrozumieć swoje emocje, zaakceptować siebie oraz okoliczności na które nie mamy wpływu, ponieważ jest to istotny warunek do zachowania zdrowia psychicznego.
Patrycja Glapiak
internat

Historia tatuażu - Zajęcia w internacie

     Spotkanie stanowiło okazję do poznania historii tatuażu, który był obecny na świecie w różnych czasach i różnych kulturach od zarania dziejów człowieka. Występował już wśród starożytnych ludów celtyckich, japońskich, egipskich i innych. Stosowali je wodzo-wie rzymscy, Indianie, gladiatorzy, marynarze, więźniowie. Podobnie, jak każde zjawisko modowe tatuaż pojawiał się i znikał, bywał elitarny lub marginalny.
     Dziś tatuaż ewaluował i uległ demokratyzacji. Potrzeba posiadania tatuażu wynika z chęci zaznaczenia ważnego życiowego wydarzenia, posiadania trwałego talizmanu, wy-różnienia się, potwierdzenia członkostwa, jak również zwiększenia estetyki ciała. Tatuaż jest zjawiskiem modowym, w związku z tym ważne, by chęć posiadania tatuażu nie wynikała z panującej mody, która zawsze przemija, ale z osobistego pragnienia utrwalenia czegoś ważnego, co ma towarzyszyć danej osobie przez całe życie i dotyczy jego przeżyć, emocji i ważnych dla niej osób.
     Spotkanie stanowiło okazję do wspólnych rozmów w miłej atmosferze i zaprezentowania własnego stanowiska wobec zjawiska tatuażu.
Organizator spotkania - Krystyna Chmielarz
tatuaż

tatuaż

Manipulacja - zajęcia w internacie.

     Spotkaliśmy się w jednej z sal internackich, żeby zastanowić się o co tu chodzi z tą manipulacją. Co to jest i gdzie tego szukać? Tego nie trzeba szukać, gdyż to coś samo nas znajduje. Tacy normalni i uczciwi ludzie jak my, jesteśmy potrzebni manipulacji. Okazuje się, że z pozoru zwykłe sytuacje życiowe mogą wywierać na nas wpływ, którego my wcale nie oczekujemy.
     Najbardziej bawi mnie to, jak ktoś wszystkich przekonuje, że na niego nie działają żadne reklamy. Gdyby reklamy nie działały, to nikt nie łożyłby na nie takich pieniędzy jakie łoży. Czy to jest wystarczający argument? Po co płacić za coś co nie działa? Inwestuje się w coś co przynosi zyski – w omawianym przypadku ... w reklamy. W czasie spotkania z niektórymi wychowankami starałem się wszystkich przekonać, że aby uchronić się przed nimi to po pierwsze należy zdać sobie sprawę, że na nas miały, mają i będą miały wpływ. Ideałem byłaby taka sytuacja, w której posiadamy tyle wiedzy o sobie i świecie, żeby reklamy traktować jako informacje a nie jako „zmuszanie" nas do zakupu konkretnej usługi bądź towaru.
     Problemem jest tzw. „reklama podprogowa" (o tym również trochę mówiliśmy), ale to już "insza inszość".
Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji.
Krzysztof Widera
internat3

internat3

Wybory do MRI

     Wczoraj odbyły się drugie w tym roku szkolnym wybory do Młodzieżowej Rady Internatu (MRI). Było poważnie i zabawnie. Za każdym razem wybory są pretekstem do dobrej zabawy. Przyznać jednak trzeba, że udział w tych wyborach to poważna sprawa. Wszak Młodzieżowa Rada Internatu jest organem szkoły. Wybieramy ją na każdym turnusie. Czasami bardzo trudno zmobilizować młodzież do udziału w tym przedsięwzięciu ale zawsze jest tak, że nikt nie żałuje swojego udziału. Czasami trzeba po prostu przemóc swoje niechęci i pójść sprawdzić o co tu chodzi!
Na tym turnusie Rada składa się z następujących osób:
     Przewodnicząca MRI: Vanessa Cicha, która kształci się w zawodzie kucharza;
     I z-ca: Kacper Rybicki, który kształci się w zawodzie elektryka;
     II z-ca (sekretarz): Wiktoria Łuczak
wybory

Wspomnienia z wakacji – konkurs rysunkowy.

     Minęło lato i wakacje dawno skończyły się, ale nasze wspomnienia wracają do tamtych dni. Podczas wakacji jedni wyjeżdżają na wczasy, inni pozostają i odpoczywają w domu. Najważniejsze jest aby doświadczyć czegoś nowego, przeżyć dobre emocje i zrelaksować się. Kiedy urzeczywistnisz swoje wymarzone wakacje, ostatnią rzeczą jakiej chcesz, to mieć tylko wspomnienia. Wtedy z uśmiechem na twarzy z dziarską miną, równym krokiem maszerujesz do szkoły, żeby zdobywać i pogłębiać wiedzę.
Małgorzata Lossy
Wspomnienia z wakacji   Wspomnienia z wakacji   Wspomnienia z wakacji   Wspomnienia z wakacji   Wspomnienia z wakacji   Wspomnienia z wakacji  

Zobacz siebie z dzieciństwa - zajęcia w internacie

     Wychowankowie uczestniczyli w zajęciach zobacz siebie z dzieciństwa. Zajęcia miały na celu, wzbudzenie pozytywnych myśli o sobie samym, dostrzeganie w sobie dobra, odkrywanie swoich ukrytych, mocnych stron.
Fotografie wychowanków, przywołały piękne chwile i radosne wspomnienia ze swojego dzieciństwa. Podczas zajęć nie zabrakło pozytywnych emocji i chwil wzruszenia.
Patrycja Glapiak
Zobacz siebie z dzieciństwa   Zobacz siebie z dzieciństwa   Zobacz siebie z dzieciństwa   Zobacz siebie z dzieciństwa  

Zajęcia w internacie w nowym roku szkolnym.

     Rok Szkolny wystartował, również w Internacie przy Zespole Szkół im. Adama Wodziczki w Mosinie. Z uwagi na specyfikę kształcenia zawodowego, pierwszy turnus rozpoczął się dopiero 06.09.2021 r. Mamy już za sobą pierwsze wybory do Młodzieżowej Rady Internatu i pierwsze zajęcia.
     Do Młodzieżowej Rady Internatu, która jest organem szkoły, poza nielicznymi wyjątkami, nikt nie kwapi się. Jednak po rozmowach motywacyjnych z wychowawcami udaje się zebrać przedstawicieli na wybory do Samorządu. Nikt nie kwapi się do współpracy, ale już na zebraniu wyborczym okazuje się, że można fajnie współpracować z tymi, którzy zwykle męczą ładem i porządkiem „zalatanych” wychowanków. Przecież o to chodzi, żeby znaleźć miejsce współpracy a nie tylko upominania i napominania. Z prowadzeniem przez wychowanków Kroniki Internatu jest podobnie – zwykle nie ma chętnych a z czasem zaczyna się rywalizacja kto zrobiłby to lepiej. My, wychowawcy, wiemy, że ta początkowa niechęć może nawet burzliwie zmienić się w zaangażowanie i cieszy nas to. Gdyby wyrazić się językiem matematyki to wzór na współpracę z wychowankami jest ciągle taki sam.
     Pozostaje mi tylko wspomnieć o naszych „nudnych” zajęciach internackich. Tym razem ich tematyka dotyczyła odpowiedzialności prawnej młodzieży uczącej się. Tak przy okazji to mało kto wie, że pierwszym aktem prawnym, który reguluje nasze postępowanie jest Ustawa… Kodeks Drogowy. Jeżeli ktoś myślał, że będzie to Kodeks Karny, Kodeks Rodzinny albo jakiś inny Kodeks to jest w oczywistym błędzie. Przepisy prawne to nie jest żart. Trzeba je znać, żeby uchronić się przed „wpakowaniem się” w jakiś problem. Stara maksyma łacińska mówi: ignorantia legis non excusat (nieznajomość prawa nie zwalnia od odpowiedzialności).
     Na koniec trzeba zadać pytanie, czy te „nudne” zajęcia rzeczywiście były nudne? Skoro wychowankowie oczekują kolejnych, to chyba nie…
Krzysztof Widera
internat

Internat i spotkanie z paragrafem…

      … na szczęście bezkolizyjne, gdyż to były zajęcia, które odbywają się cyklicznie, właśnie po to, żeby zminimalizować ryzyko konfliktu z prawem. Wystąpiłem przed naszą młodzieżą jako społeczny kurator sądowy. Opowiadałem o kilku przypadkach, które „…nie mieszczą się w głowie…” – oczywiście z zachowanie tajemnicy zawodowej. Przy okazji wyjaśniliśmy sobie niektóre pojęcia: uprawomocnienie wyroku, odwołanie, właściwości sądów, oddanie pod kuratelę, zawiasy (ups!), tj. zawieszenie wyroku itp. Trochę tego było, ale dzięki temu czas upłynął szybko.

Krzysztof Widera



Karnawał w internacie Wodziczki

      Przed feriami Młodzieżowa Rada Internatu zorganizowała zabawę karnawałową. Zaczęło się normalnie, tj. od większej ilości DJ’ów niż uczestników na sali, potem też było normalnie, bo wszyscy stali pod ścianami, w podziale na dziewczęta – po lewej i chłopców – po prawej. Wreszcie ostatnia faza zabawy, uczciwie trzeba powiedzieć, że najdłuższa – na szczęście również normalna, tj. wszyscy bawili się świetnie (…włącznie z Wychowawcami – Szanowni Państwo, pozazdrościć takiego zajęcia). Dodać należy, że te dwie pierwsze fazy zabawy były najkrótsze i służyły „rozpoznaniu terenu”. Takie „rozpoznanie” trwa krótko, ponieważ trzeba zająć się tym co najważniejsze w tej sytuacji, tj. zabawą.

Krzysztof Widera



Serce dla babci – zajęcia w internacie

      Kolejnym cyklicznym zajęciem metodą decoupage było wykonanie przez wychowanki serca dla babci. Święto to przypomina o kluczowej roli, jaką odgrywają babcie w życiu najmłodszych. Nie od dziś wiadomo, że kształtują tożsamość wnucząt - zarówno rodzinną jak i historyczną.
      Ogromną zaletą techniki serwetkowej jest możliwość zastosowania praktycznie na każdej powierzchni, my wybraliśmy uprzednio wycięte ze sklejki serca i je przyozdobiliśmy według własnej kreatywności. Samodzielnie ozdobione serce stworzyło jedyny w swoim rodzaju skromny lecz bardzo wymowny prezent dla babci.

Zajęcia prowadziła Małgorzata Lossy



Święty Mikołaj w internacie

      „…Tradycja w narodzie nie ginie…”! W naszych skromnych progach zagościł Święty Mikołaj, tylko dlaczego nie 6 grudnia? No, ale czy można mieć do Niego pretensje! Przecież nie tylko jeden internat Zespołu Szkół im. Adama Wodziczki w Mosinie jest na świecie. My skromnie czekaliśmy i najważniejsze, że przyszedł. Pani Patrycja, która jest naszym wychowawcą, pomagała ile się dało, ale najwięcej zrobili Roksana i Oskar, tj. Zarząd Młodzieżowej Rady Internatu.
      Tak, tak! „…Tradycja w narodzie nie ginie…”!

Opiekun Młodzieżowej Rady Internatu
Krzysztof Widera




Kompozycje florystyczne FLOWER BOX

      W szkolnym internacie odbyły się kolejne zajęcia warsztatowe z dziedziny florystyki. Tym razem uczestnicy wykonywali kompozycję typu FLOWER BOX należącą do najnowszych trendów florystycznych.
      Kompozycja kwiatowa FLOWER BOX, polega na układaniu bukietów w ekskluzywnych pudełkach, to nowy sposób obdarowywania kwiatami. Kompozycje tego typu stanowią elegancki prezent na wyjątkowe okazje. W trakcie zajęć można było praktycznie opanować technikę wykonania FLAWER BOX oraz poznać właściwe środki techniczne, materiał roślinny i dekoracyjny. Warsztaty wzbogacone były tematyczną prezentacją ukazującą różnorodność kompozycji typu FLAWER BOX. Podczas zajęć panowała pełna zaangażowania przyjazna atmosfera. Warsztaty florystyczne stanowią ciekawą i atrakcyjną formę spędzania czasu wolnego.

Zajęcia opracowała i przeprowadziła
Krystyna Chmielarz




Kolejne turnieje w internacie

      W trakcie trwania kursu dokształcania zawodowego, który odbywał się październiku młodzież miała okazję uczestniczenia w zawodach sportowych, których inicjatorami i opiekunami ze strony młodzieży byli Eryk Lesk (w zawodach tenisa stołowego) oraz Krystian Skonieczny (turniej bilarda).
      Zawody zorganizowali i opiekę nad nimi roztoczyli także wychowawcy Lech Lisiecki oraz Jacek Bąkowski.
W czasie rozgrywek wyłoniono zwycięzców, którymi zostali:
- w zawodach tenisa stołowego:
I m. Bartosz Szczukocki
II m. Eryk Lesk
III m. Oleg Luchechko

- w turnieju bilarda:
I m. Eryk Wypych
II m. Krystian Skonieczny
III m. Kacper Kujon.

Gratulujemy zwycięzcom.



Z prawem na bakier?

      W internacie odbyły się zajęcia dotyczące odpowiedzialności prawnej młodzieży uczącej się, toteż na powyższe pytanie, które jednocześnie jest tytułem naszej informacji, można odpowiedzieć: …już NIE! Już wiadomo, że niektórych zachowań prawo nie toleruje. Jeżeli prawo nie toleruje, to i społeczeństwo również, gdyż prawo jest wyrazicielem dążeń społecznych. Nie możemy zatem liczyć na niczyją pobłażliwość, … chyba że tych, którym udało się uniknąć kary. Trzeba zadać sobie jednak pytania:
1. Czy to nam imponuje czy nie?,
2. Jak długo może udawać się unikać kary?,…
3. … i czy w ogóle możemy mówić o „unikaniu” czy trzeba wyraźnie powiedzieć: „…to, że nie zostałeś ukarany, to nie znaczy, że nie jesteś zwykłym bandziorem!!!…”
Jeżeli czytelniku zadajesz sobie takie pytania, to możesz być spokojny o swoje zachowanie, gdyż zwyczajnie jesteś uczciwy. Trzymajmy się razem i stańmy przeciwko głupocie „myślących inaczej”!
Pozdrawiamy wszystkich, a zwłaszcza sympatyków Internatu u Wodziczki.

Krzysztof Widera



Decoupage – zajęcia w internacie.

       Nie trzeba być osobą uzdolnioną, aby spełnić się twórczo w przyjaznej atmosferze, odnaleźć swoją pasję i otoczyć się pięknymi przedmiotami wykonanymi własnoręcznie.
      Decoupage umożliwia nadanie indywidualnego charakteru każdemu najbardziej banalnemu przedmiotowi. To technika dostępna dla wszystkich. Decoupage daje możliwość efektywnego stworzenia wymarzonych ozdób na bazie własnej wyobraźni. Dodatkowym atutem jest wykorzystanie wszelkich, pozornie bezwartościowych przedmiotów, często nawet takich, które mamy już zamiar wyrzucić lub zmienić ich przeznaczenie. Dobór wszystkich składników zależy wyłącznie od inwencji twórcy, dzięki czemu każdy przedmiot ma znamię rękodzieła.

Zajęcia prowadziła Małgorzata Lossy



Turnieje tenisa stołowego i bilarda w internacie

      Podczas turnusu wrześniowego odbyły się w internacie turnieje tenisa stołowego i bilarda. W zawodach brały udział 44 osoby (w każdym po 22 uczestników).
       Turnieje były organizowane i prowadzone ze strony młodzieży przez Wojciecha Kortusa (tenis stołowy) i Jakuba Górnego ( bilard). Stronę wychowawców reprezentowali Lech Lisiecki i Jacek Bąkowski.
      W każdym z turniejów wyłoniono po trzech zwycięzców.
Bilard:
I miejsce: Bartosz Dominiak
II miejsce: Jakub Górny
III miejsce: Jarosław Jaroszczak

Tenis stołowy:
I miejsce Dawid Kominiarczyk
II miejsce Daniel Lemański
III miejsce Wojciech Kortus

Turnieje cieszyły się dużym zainteresowaniem młodzieży i budziły duże emocje. Zwycięzcy zostali wyróżnieni okolicznościowymi dyplomami.
W czasie trwania kursu odbyły się także zajęcia przygotowane i poprowadzone przez Jacka Bąkowskiego nt. "Wspaniały świat minerałów i kryształów".
Spotkanie składało się z części teoretycznej, podczas której wychowawca omówił pochodzenie, sposób powstawania i podstawowe wiadomości na temat składu chemicznego kryształów oraz z części praktycznej, która dała szansę zapoznania się wychowankom z prywatną kolekcją minerałów wychowawcy.
Młodzież była niezwykle zainteresowana szczególnie pokazem kryształów. Ich naturalne piękno zachwyciło wielu z nich.



ABC dobrego wychowania – zajęcia w internacie

      Każdy z nas jest indywidualnością, ma inną osobowość, temperament. Często denerwują nas nakazy i zakazy, ograniczają normy i przepisy, usztywniają zasady i reguły. Ale spróbujmy bez nich żyć! Wyobraźmy sobie choćby jeden dzień, w którym wszystko jest dozwolone i nic nie jest zabronione, każdy może robić co chce, jak chce i kiedy chce. Byłby to zapewne najgorszy dzień w dziejach ludzkości. Żyjąc wśród ludzi musimy przestrzegać praw i zwyczajów. Nie możemy też lekceważyć reguł dobrego wychowania. W trakcie zajęć młodzież miała okazję do poszerzenia, skorygowania i utrwalenia dobrych manier. Pracowała metodą burzy mózgów podając trafne sformułowania, które kojarzą się z dobrym zachowaniem. Inną metodą była praca w zespołach, wychowankowie przedstawiali scenki i ujawnili duże zdolności aktorskie. Scenki rodzajowe dotyczyły zachowania w stołówce w czasie spożywania obiadu, postawy wychowanka w czasie pobytu wychowawcy w pokoju, rozmowy przez telefon, zachowania się w sklepie , pozostali uczestnicy oceniali poprawność zachowań. Przedstawiony film ukazał przejawy braku kultury z którymi często się spotykamy w życiu codziennym i skłonił młodzież do refleksji własnego zachowania. W pracy indywidualnej- moja znajomość zasad dobrego wychowania, wychowankowie mogli utrwalić wiedzę na temat dobrych manier i skorygować błędy. Przedstawionych siedem zasad: uśmiech, uprzejmość, życzliwość, prawdomówność, punktualność, dyskrecja i grzeczność to drogowskaz kulturalnego zachowania w funkcjonowaniu społecznym człowieka.
Zajęcia opracowała i prowadziła Małgorzata Lossy



Komunikacja interpersonalna w relacjach społecznych

      W szkolnym internacie , odbyły się zajęcia na temat: Komunikacja interpersonalna w relacjach społecznych. Celem zajęć było nabycie umiejętności interpersonalnych, które przyczynią się do poprawy relacji społecznych.
      Podczas zajęć, wychowankowie dowiedzieli się, jakie cechy służą prawidłowej komunikacji, czym jest komunikacja werbalna i niewerbalna, oraz rozpoznawali nazwy uczuć, które są nieodzownym elementem w codziennym komunikowaniu się. Mapa myślowa, pomogła uczestnikom , zrozumieć znaczenie słów – komuni-kacja interpersonalna.
     Elementem kluczowym a zarazem kończącym zajęcia, było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: Co jest ważne w prawidłowej komunikacji międzyludzkiej?
      Zajęcia przebiegały w miłej atmosferze z dawką humoru i aktywnym udziałem uczestników.
Patrycja Glapiak



Kształtowanie zdolności emocjonalnych – zajęcia warsztatowe

      W szkolnym internacie odbyły się cyklicznie prowadzone, zajęcia z zakresu kształcenia zdolności emocjonalnych wśród młodzieży. Cały cykl tematyczny obejmuje: rozpoznawanie, rozróżnianie i nazywanie emocji, kontrolę emocji, samoświadomość, empatię i asertywność.
      W trakcie zajęć warsztatowych młodzież miała okazję do poszerzenia wiedzy dotyczącej mechanizmu powstawania emocji oraz rozwijała swoje umiejętności rozpoznawania, rozróżniania i nazywania emocji własnych oraz innych osób.
      Jedno z ćwiczeń polegało na rozpoznaniu emocji osób przedstawionych na zdjęciu i omówieniu lub zainscenizowaniu sytuacji, która mogła wywołać daną emocja. Uczestnicy zajęć pracowali w zespołach z dużym zaangażowaniem nad ustaleniem emocji jakich ludzie doświadczają w różnych sytuacjach. Interpretacje zdjęć były trafne i bardzo ciekawe, a inscenizacje niektórych osób ujawniły zaskakujące zdolności aktorskie. Zajęcia przebiegały w przyjaznej pełnej zaangażowania atmosferze.
      Uczestnicy nabrali przekonania, że emocje są naturalnym wrodzonym mechanizmem, pojawiają się spontanicznie niezależnie od naszej woli. Pierwszym krokiem do lepszego radzenia sobie z nimi jest akceptacja i uznanie, że miały prawo się pojawić zarówno w nas, jak i w osobie, z którą właśnie rozmawiamy. Nie oznacza to jednak akceptacji działań podejmowanych pod jej wpływem – nad tym już mamy kontrolę, mamy wybór i sami decydujemy jak się zachować.
      Umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji stanowi podstawowy element inteligencji emocjonalnej, którą należy kształtować przez ćwiczenia i treningi aby stały się nawykiem.
Zajęcia opracowała i przeprowadziła
Krystyna Chmielarz




Szkatułki wykonane techniką decoupage - zajęcia w internacie

      Tym razem narodził się pomysł na nieszablonową szkatułę, która może być doskonałym prezentem dla bliskiej osoby, bądź można przeznaczyć ją na własną biżuterię. Nie jest to skomplikowany zabieg, trochę wyobraźni i pomysłu, a jednak efektowny. Malujemy, przerabiamy i nadajemy przedmiotom nowe życie. Drewniane zakupione skrzynki w sklepie są szare, smutne bez wyrazu, nie przyciągają wzroku, te które wyszły z naszej inspiracji są pięknym własnoręcznym, nie powtarzającym się dziełem.
Małgorzata Lossy



Pozytywnie zakręceni w internacie dla Patryka

      Bezwartościowe, a jednak cenne – akcja charytatywna młodzieży internackiej.
      Zbieranie nakrętek skłoniło nas do zaaranżowania się w inicjatywę społeczną, która uczy nie tylko tego, że śmieci warto segregować, ale i oswaja z myślą, że należy nieść pomoc innym. Akcja zbierania nakrętek pozwala uzbierać pieniądze na cele charytatywne. Za kilogram nakrętek fundacje uzyskują w skupach około złotówki. Niby niewiele, ale przecież zbiórki są akcjami zakrojonymi na szeroką skalę. Za kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt nakrętek stowarzyszenia nie kupią wózka inwalidzkiego. Jednak, gdy te kilkanaście lub kilkadziesiąt zakrętek wrzuci do pojemników tysiące ludzi pieniądze wystarczą na sfinansowanie takiego zakupu. Niepozorne nakrętki, bezwartościowe z pozoru śmieci, przemieniają się w coś, co może uratować życie, czy ułatwić powrót do zdrowia. W coś naprawdę cennego. Samo zbieranie nakrętek jest korzystne jeszcze z kilku innych powodów. Nie można tutaj pominąć względów ekologicznych. W końcu zamiast trafić na wysypiska przerabiane są na surowiec wtórny. Warto także zwrócić uwagę na to, że to właśnie dzięki tej akcji naprawdę dużo osób nie wyrzuca do pojemnika ze śmieciami zakręconych butelek. Butelki bez nakrętek zaś nie tylko zajmują mniej miejsca, ale i mogą zostać bez problemu sprasowane w sortowniach.



W ten cudowny czas….

     Jeden wieczór i dwa dni na które czeka się cały rok. Najbardziej rodzinny czas. A potem gorączka zakupów, przygotowań i masa świecidełek, które atakują nas ze sklepowych półek i witryn. Wystarczy wybrać, ubrać, przystroić, podać i czekać na pierwszą gwiazdkę. Ale czy naprawdę wszystko, co konieczne do przygotowania niepowtarzalnych świąt Bożego Narodzenia trzeba kupować?
     Przygotowania do świąt są bardzo ekscytujące, a także niestety czasochłonne, dlatego młodzież kursowa w internacie zaczęła przygotowania już od początku grudnia, szukając pomysłów i ciekawych rozwiązań. Jednym z nich było wykonanie choinki ekologicznej z tekturowych obręczy, które zostały pomalowane. Ta ciekawa i niepowtarzalna aranżacja choinki umieszczona została w stołówce z błyszczącymi światełkami i pudełkami imitującymi prezenty, by wprowadzić świąteczną atmosferę. Drugim etapem było wykonanie choinek i dzwonków techniką papierowej wikliny. Uczestnicy zajęć wykazali się dużą kreatywnością w ozdabianiu. Wykonane własnoręcznie prace ozdobią świąteczne stoły, bądź będą prezentem dla innych.



Florystyka bożonarodzeniowa

      W grudniu w szkolnym internacie odbyły się warsztaty florystyczne tematycznie związane ze świętami Bożego Narodzenia. Uczestniczki warsztatów wykonały tradycyjne wianki adwentowe stanowiące jeden z elementów dekoracji w czasie oczekiwania na Boże Narodzenie oraz piękne stroiki świąteczne do dekoracji stołów wigilijnych. Wykonane kompozycje, zapach gałązek świerku i jodły wprowadziły społeczność internatu w radosną atmosferę oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia.
Warsztaty przeprowadziła Krystyna Chmielarz


Samoakceptacja źródłem rozwoju osobistego - zajęcia w internacie

      Zajęcia miały na celu nabycie umiejętności rozwijania swojej samooceny i akceptacji siebie przez wychowanków oraz dostrzeganie swoich mocnych stron. Poprzez wykonywanie ćwiczeń, w których uczestnicy zajęć czynnie i chętnie uczestniczyli, niwelowali swoje obawy i lęki, zauważając pozytywne cechy swojego charakteru, a także sukcesy jakie odnieśli do tej pory.
      Udział w zajęciach pomógł wychowankom w odpowiedzi na pytanie - Czy łatwo jest akceptować siebie, oraz jakie metody należy podjąć aby siebie zaakceptować.
      Wykonanie ćwiczenia refleksja do samoakceptacji, które było podsumowaniem zajęć, ukazało uczestnikom jakie korzyści i wartości pozytywne ma akceptacja samego siebie.
Patrycja Glapiak


Papierowa wiklina - zajęcia w szkolnym internacie

     Papierowa wiklina dla początkujących może być niemałym wyzwaniem, rozpoczynając przygodę z tą techniką nie należy się śpieszyć, lecz skupić na odpowiednim skręcaniu rurek i ich łączeniu. To specjalny sposób na wyplatanie różnego rodzaju przedmiotów z cienkich rurek papieru. Stosując papierową wiklinę można wspierać środowisko, ponieważ wykorzystuje się na drodze recyklingu to, co i tak zostałoby wyrzucone. Dzięki niej można stworzyć przeróżne kompozycje, które okażą się użyteczne w domu: koszyk na kosmetyki, pojemniki na inne akcesoria, abażury, doniczki itp. Przedmioty z papierowej wikliny są nadspodziewanie wytrzymałe, a przy dobrym nakładzie pracy mogą być naprawdę piękne. Ponadto, to również świetny sposób na spędzanie wolnego czasu.
Małgorzata Lossy


100. rocznica odzyskania niepodległości

      W szkolnym internacie odbyły się zajęcia z okazji 100-rocznicy odzyskania niepodległości. Tematyka zajęć spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników. Spotkanie prowadzone było w atrakcyjnej formie dyskusji połączonej z konkursem wiedzy na temat historii polskich dróg do niepodległości. Uczestnicy mieli okazję do pogłębienia wiedzy i zaprezentowania własnych postaw wobec spraw niepodległościowych i narodowych.
      Młodzież wykazała się wiedzą i dużym poczuciem tożsamości narodowej.
Zajęcia przygotował i przeprowadził Lech Lisiecki


Florystyka ślubna

      W internacie obyły się kolejne warsztaty florystyczne, których tematem była florystyka ślubna. Warsztaty stanowiły okazję do poznania technik tworzenia bukietów ślubnych z zastosowaniem środków technicznych na bazie gąbki florystycznej.
     Uczestniczki spotkania z zaangażowaniem ćwiczyły swoje umiejętności tworzenia bukietów. Wykonały bukiet ślubny biedermeier i wiązankę spływającą w mikrofonie florystycznym. Stworzyły piękną kompozycję z zastosowaniem autocorso do dekoracji ślubnej samochodu, poznały praktyczne zasady dotyczące dekoracji sali ślubnej.
     Wartością dodaną warsztatów były informacje dotyczące szkół florystycznych, wystaw, pokazów florystycznych w Poznaniu i możliwości zdobycia zawodu florysta.
Warsztaty prowadzi Krystyna Chmielarz


Decoupage nie tylko dla utalentowanych

      Uczestnicy turnusów kursowych uczestniczyli w kolejnych zajęciach z decoupage. W zajęciach zostały wykorzystane stare zużyte pudełka i skrzynki, które świetnie sprawdzają się w tej technice. Decoupage umożliwia nadanie indywidualnego charakteru każdemu najbardziej banalnemu przedmiotowi. To technika dostępna dla wszystkich, a poza tym stosunkowo tania. W dodatku nie trzeba mieć plastycznego wykształcenia, aby się tym zajmować, choć metoda ta jest używana także przez profesjonalnych artystów plastyków. Decoupage daje możliwość efektywnego stworzenia wymarzonych ozdób na bazie własnej wyobraźni. Dodatkowym atutem jest wykorzystanie wszelkich, pozornie bezwartościowych przedmiotów, często nawet takich, które mamy już zamiar wyrzucić. Dobór wszystkich składników zależy wyłącznie od inwencji twórcy, dzięki temu każdy przedmiot ma znamię rękodzieła.
Małgorzata Lossy


Zakończenie turnusu WODiDZ (…z atrakcjami!). Oj…, działo się…!

      Nie wiem czy tak będzie zawsze, czy jest to wyjątkowa sytuacja, ale sprawiła nam dużo radości. Przeczytajcie co napisała Przewodnicząca Młodzieżowej Rady Internatu Kasia Małycha (w imieniu wychowanków III stopnia zawodów fryzjer i kucharz):
Dnia 27.09.2018 r. w naszym Internacie, na zakończenie turnusu, zorganizowaliśmy pożegnanie. Wraz z p. Krzysztofem Widerą, opiekunem naszej grupy inicjatywnej wymyśliliśmy pokaz artystyczno – taneczny, na który składała się wiązanka tańców. Ostatnim, najważniejszym elementem naszej tanecznej składanki był polonez.
W jego rytmie wyszliśmy ze świetlicy, gdzie odbywała się ta skromna uroczystość, po wcześniej przygotowane kwiaty dla p. kierownik i naszego opiekuna.
Mamy nadzieję, że nasze podziękowanie pozostanie w Ich pamięci.…

     Nie tylko miejcie nadzieję, ale bądźcie tego pewni, że Wasze podziękowanie pozostanie w naszej pamięci, na bardzo długo. Szkoda tylko, że kończycie już swoją edukację pod naszymi internatowymi skrzydłami – niestety nie ma IV stopnia. Żałujemy, że to koniec naszych spotkań, ale cieszymy się, że jest Was coraz więcej, coraz więcej mądrych, młodych ludzi.

Życzymy Wam wszystkiego dobrego w nauce, pracy i życiu osobistym.
Małgorzata Lossy – kierownik internatu
Krzysztof Widera – wychowawca



Jesienne warsztaty florystyczne

      W internacie odbyły się kolejne warsztaty florystyczne. Tematem przewodnim była jesień w całej okazałości swych barw i możliwości. Uczestnicy warsztatów mieli okazję uaktywnić swoją wyobraźnię przestrzenną i wykazać się zdolnościami manualnym. Powstały piękne, artystycznie skomponowane bukiety i kompozycje florystyczne.
Warsztaty prowadzi: Krystyna Chmielarz


Pirografia moje hobby

Zajęcia w Internacie Zespołu Szkół im. Adama Wodziczki w Mosinie
      Pirografia czyli wypalanie w drewnie jest jednym z ulubionych zajęć wychowanków w internacie. Zajęcia prowadzone są cyklicznie. Tym razem motywem przewodnim były przede wszystkim zwierzęta. To hobby może stać się pasją wielu młodych ludzi, zarówno dziewcząt jak i chłopców, przy którym możemy odpocząć i jednocześnie stworzyć coś pięknego. Wystarczy nieco wprawy i kreatywności, żeby przy użyciu prostego pirografu wyczarować coś bardzo interesującego. Tak naprawdę ogranicza nas tutaj wyłącznie nasza wyobraźnia.



Origami modułowe – zajęcia w internacie Wodziczki

      Origami modułowe zainteresuje na pewno osoby cierpliwe. Przede wszystkim dlatego, że wykonanie figurki złożonej tą techniką wymaga przygotowania wielu elementów. Nawet najprostsze konstrukcje, złożone z kilkunastu modułów, zawsze wzbudzają zachwyt. Aby praca zakończyła się sukcesem – szczególnie gdy konieczne jest połączenie kilkudziesięciu elementów - przyda się „odrobina” wyobraźni przestrzennej.
     Wbrew pozorom do konstruowania brył nie jest niezbędna wiedza z zakresu matematyki, wręcz przeciwnie, podczas składania modułów łatwiej jest taką wiedzę przyswoić.
     Sztuka składania papieru narodziła się w Japonii, słowo „ori” oznacza składać, a „kami”- papier. Główną zasadą origami jest zaginanie papieru wzdłuż prostych linii we wszystkich kierunkach – powstałe w ten sposób płaszczyzny są tylko nakładane symetrycznie.



MAM TALENT – Zajęcia w internacie

      Techniki malarskie można mnożyć, jest ich bardzo wiele, my wybraliśmy rysunek piórkiem. Każda z nich ma za zadanie pokazać indywidualną wizję i styl artysty.
     Rysunek piórkiem to dzieło sztuki częściowo lub w całości wykonane linearną metodą tworzenia. Do rysowania piórkiem używa się tuszu lub atramentu oraz najczęściej gładkiego papieru. Ta technika rysunkowa wymaga operowania kreską (tzw. kreskowanie) lub cieniowaniem. Dzięki dopełnianiu konturów zróżnicowaniem tonalnym rysownik chce osiągnąć trójwymiarową formę na papierze. Jest ona przez niego modelowana za pomocą blisko zestawionych ze sobą pociągnięć piórkiem w postaci cieniowanych pól lub cieniowanych, równoległych i przecinających się linii. W celu osiągnięcia mocniejszego waloru stosuje się gęściej kładzione kreski, które jednak nie mogą zlewać się w plamę.
     Większość wykonywanych tą techniką rysunków powstaje poprzez nanoszenie ważnych granic figur bądź elementów krajobrazu za pomocą linii ciągniętej piórkiem. Można także podmalowywać rysunek (lawowanie pędzlem) lub też nanosić warstwę koloru na rozległą powierzchnię. Różnicowanie efektów końcowych można osiągnąć dzięki operowaniu różnymi tuszami (węglowym, ciemnobrunatnym zwanym bistrem i tzw. atramentem galusowym).



Zajęcia z pirografii w internacie

     Święta Wielkanocne mają bogatą tradycję. Są niezwykle barwne, towarzyszy im wiele obrzędów. O wielu wielkanocnych obyczajach pamiętamy także dzisiaj. My wybraliśmy metodę pirografii. Motywy świąteczne wypalaliśmy za pomocą pirografów w drewnie.



Wielkanocne warsztaty florystyczne w internacie

     W internacie odbyły się warsztaty florystyczne, w trakcie których wykonane zostały piękne kompozycje tematycznie związane z Wielkanocą.
Wykonane prace mogą stanowić inspirację dla dekoracji świątecznych stołów na zbliżające się Święta Wielkanocne.
Warsztaty prowadzi Krystyna Chmielarz



DECOUPAGE - Zajęcia w internacie

     Zajęcia w internacie z decoupage budzą duże zainteresowanie wśród młodzieży internackiej, mogą być przygodą z nowym hobby. Coraz częściej, zamiast kupować gotowe dekoracje warto zrobić samemu. Niedrogie techniki zdobienia dają nam możliwość zmiany dekoracji przedmiotów czy pomieszczeń.
Decoupage – technika zdobienia polegająca na przyklejaniu na odpowiednio spreparowaną powierzchnię np. szkła, wzoru wyciętego z serwetki papierowej. Podczas zajęć odkrywaliśmy swoje zdolności manualne. Wszystko wyjaśniają zdjęcia.
Warsztaty prowadzi Małgorzata Lossy



Zajęcia w internacie – „MAM TALENT”

     Technika malowania pastelami jest prosta, polega na posługiwaniu się farbami w postaci kolorowych pałeczek w rodzaju kredy. Istota tkwi w ich ścieraniu i wcieraniu w papier. Pastel zajmuje z punktu widzenia technicznego pośrednie miejsce między malowaniem a rysowaniem. Malowidła wykonane tą techniką mają swoisty, specyficzny wyraz. Efekt zależy od wrażliwości samego malującego, od tego jakie niuanse chce osiągnąć.

   

   

   



   


Dyskoteka w internacie

     Z okazji „Ostatków” i zbliżających się „Walentynek” młodzież z kursu kucharz zorganizowali dyskotekę. Zabawa była wspaniała, fajnie się bawiliśmy, żal tylko, że tak krótko….



Decoupage – Zajęcia w internacie

     Decoupage – technika zdobienia polegająca na przyklejaniu na odpowiednio spreparowaną powierzchnię np. szkła, wzoru wyciętego z serwetki papierowej. Podczas zajęć odkrywaliśmy swoje zdolności manualne. Wszystko wyjaśniają zdjęcia.



Święta tuż, tuż………

     Pod takim hasłem młodzież w internacie przygotowywała się do nadejścia świąt.
By przybliżyć tę atmosferę został ogłoszony konkurs pod tytułem „ Kartka świąteczna”. Efekty – zaskakujące, młodzież wykazała się artyzmem, własną inwencją twórczą i pomysłowością. Za zaangażowanie uczestnicy konkursu zostali nagrodzeni dyplomami.



Zajęcia z pirografii w internacie

     W grudniu, przez dwa tygodnie, w internacie prowadzone były zajęcia z pirografii (wypalanie w drewnie ). Młodzież kolejny raz wykazała się ogromną inwencją w wykonaniu wypalania w drewnie co możemy obejrzeć na zdjęciach. Podczas zajęć posługiwano się profesjonalnym sprzętem, który umożliwił wykonanie skomplikowanych kształtów i wzorów. Pirografia jest rodzajem zajęć akceptowanym przez młodzież i sprawia im dużą satysfakcję, a jednocześnie poprzez wykonywanie sztuki zacieśniane są więzi międzyludzkie.



WARSZTATY FLORYSTYCZNE - Wieniec adwentowy

     Wieńce adwentowe kojarzą się z czasem oczekiwania na czas Bożego Narodzenia, to one wprowadzają nas w atmosferę świąt.
     Podczas warsztatów florystycznych, które prowadziła p. Krystyna Chmielarz, w naszym szkolnym internacie powstały piękne, pełne symboliki wieńce adwentowe. Twórcy wykazali się zręcznością i zdolnościami artystycznymi.







Zespół Szkół im. Adama Wodziczki w Mosinie

62-050 Mosina, ul. Topolowa 2, tel. 61-81-32-922, e-mail: zsmosina @powiat.poznan.pl

Witrynę redaguje: Paweł Zawieja